Par paļāvības principa ievērošanas nespēju uzņēmējdarbībā

Lai man piedod juristi, kuru terminu es šoreiz izmantošu visai sadzīvisku lietu skaidrošanā.

Paļāvības principa aktualitāte parādās ik reizi, kad valdība sāk runāt par nodokļu celšanu. Tad uzņēmēji, izsakot viedokli medijos, uzsver, ka šajā valstī absolūti nedarbojas paļāvības princips, jo valdības darbā nav konsekvences un nav iespējams paļauties uz tām tiesībām vai principiem, kas kādreiz ir bijuši.

Izrādās, ka paļāvības princips nedarbojas arī vienkāršās sadzīviskās lietās. Izrādās, ka ķēdīte iet tālāk – ne tikai no valdības pie uzņēmēja, bet arī no uzņēmēja pie patērētāja. Labajos laikos, gandrīz ik reizi, kad gribējās kaut ko iegādāties, cena jau bija augstāka. Labi, tā ir ekonomika un vēlme nopelnīt vairāk. Taču arī šodien vēlme nopelnīt vairāk nav zudusi, tikai tai ir uzradušās citas formas.

1. Kopš tika brīvlaista likumdošana par iespēju variēt ar pārtikas produktu svaru iepakojumā, uzņēmēju radošumam nav robežu. Preces svars iepakojumā nu ir nevis 500 grami, bet 400 vai 380. Visvairāk mani sajūsmina margarins “Rama”, kura lielais iepakojums pēc sava izmēra nav mainījies, tikai iekšā ir nedaudz vairāk par pusi. Arī jogurtu ražotājiem nav kreativitātes robežu produkta svara samazināšanā. Cepuri nost tiem uzņēmējiem, kuri vēl līdz šim izmanto “vecos” iepakojuma standartus un cenšas konkurēt ar kvalitāti. Ja tā raugāmies, tad pārtika nav kļuvusi lētāka, tās svars ir sarucis iepakojumā, un katru reizi, veicot iepirkumu, klientam ir jābūt ļoti gudram un acīgam.

2. Negribu iedziļināties peripētijās ap ēdināšanas porcijām dziesmu svētku dalībniekiem, kur, kā rakstīja vakar mediji, ēdinātāji pašrocīgi ir samazinājuši to lielumu, taču principā kā tādā. Lai uzvarētu valsts pasūtījumu ir jāpiedāvā zemākā cena, kas noteikti nenodrošinās kvalitāti. Bet tāda nu ir valsts iepirkumu shēma. Un tad nav nekāds brīnums, ka uzņēmējs, lai kaut ko nopelnītu, samazina porciju lielumu vai izmanto produktus, kam jau beidzies derīguma termiņš, jo tos var kaut kur nopirkt lētāk. Un tas nozīmē, ka bērna vecāks nevar paļauties, ka viņa atvase būs vesela un paēdusi, nonākot  “valsts aprūpē” kaut uz dažām dienām.

3. Vasara ir atvaļināju laiks, kad daļa uzņēmēju strādā tādā dežurrežīmā. Taču klientam nav dežūrrežīma. Viņš grib saņemt kvalitatīvu pakalpojumu, par ko ir samaksājis. Un runa ir par sporta klubu, kurš nevar nodrošināt to, lai visu gadu būtu vienlīdz labs pakalpojums. Ja ziemas un pavasara sezonā daži sporta klubi piedzīvo klientu pārbagātību, tad vasarā, samazinoties klientu skaitam, ir grūti  nodrošināt nodarbības ar treneriem. Taču,vai tas interesē klientu, kuram ir, piemēram,  3 mēnešu abonements, kas nopirkts vēl labos laikos, kad nebija sākusies atvaļinājumu sezona? Un tad pēc mēneša tiek mainīts saraksts, un piedāvājums, no, piemēram, 10 iespējamām nodarbībām, ko varētu apmeklēt, ir sarucis vismaz uz pusi un sanāk tā, ka, lai izmantotu pakalpojumu, par ko ir jau samaksāts, klientam ir jāpārkārto savs dzīves ierastais ritms. Zinu, ka šodien nevienam nav viegli, taču, kā jau rakstīju iepriekš par sporta kluba problēmām, to labums slēpjas pašu treneru darbā, bet problēmas parasti ir administratīvā līmenī.

4. Vēlme ik reizi piečakarēt klientu, paprasot lielāku samaksu vai kaut ko neizdarot līdz galam, ir izteikta arī sadzīves pakalpojumos, ja vien neesi regulārais klients, kuru atpazīst un atceras, cik pakalpojums tieši Tev maksāja iepriekš. Arī aizejot pie friziera, kosmetologa vai salabot apavus, nevar paļauties, ka par tik par liela daudzuma matu kā pirms mēneša nokrāsošanu nepaprasīs kādus pāris latus vairāk. Stāsts jau nav par šiem pāris latiem, bet gan par vispārpieņemto sistēmu vārdā “kontinuitātes neesamību” arī uzņēmēju līmenī.

5. Diez vai aktuāli ir rakstīt par paļāvības principa ievērošanu banku sfērā. Parasti banku tēls gan filmās, gan PR līmenī tiek attēlots kā kaut kas ļoti stabils, kas rūpējas par klientu. Taču, pienākot grūtākiem laikiem, arī bankas var pārmest savus principus, klientam atprasot atmaksāt kredītu super īsā laika posmā.

6. Dažkārt ir visai bezcerīgi cerēt, ka tajā brīdī, kad esi iegādājies nekvalitatīvu preci, tās pārdevējs ievēros valstī ar likumu noteiktās patērētāja tiesības. Tiesības ne tikai apmainīt preci, to remontēt, vai fiasko gadījumā saņemt naudu atpakaļ, bet arī likumā noteiktās kārtības ietvaros saņemt klientam pienākošos dokumentāciju par veiktajiem remontiem kā pierādījumu par problēmas novēršanas gadījumiem, izrādās ir neiespējamā misija. Īpaši šajā kontekstā izceļas pasaulē zināmas un ar vārdu kompānijas Junkers Bosh grupa pārstāvniecība Latvijā, kas tirgo un apkalpo siltumsūkņus. Tik klientam nedraudzīgu servisu vēl ir jāpameklē, lai pēc 7  Junkers siltumsūkņa remontiem pusgada garantijas laikā, uzņēmuma pārstāvji ne vien nav nomainījuši bojāto aparātu, bet nav pat izsnieguši nevienu aktu par to, ka ir bijis remonts, uzskatot, ka viņiem tas nav vajadzīgs. Un te klients nonāk situācijā, ka cīņa ar tādiem Junkeriem, kas ir ne vien nekompetenti tehniskie speciālisti un nedraudzīgi pret klientiem, kam radušās problēmas, bet arī neievēro valstī noteikto likumdošanu, kas attiecas uz patērētāja tiesībām, liek domāt, ka cīņa par savām tiesībām klientam maksās daudz laika un nervu, lai panāktu likumu ievērošanu.

Šādus piemērus varētu minēt vēl un vēl gan valsts lēmumu, gan uzņēmēju patvaļas līmenī. Galvenais, ko gribu pateikt ar šo ir tas, ka aizvien pieaugoša paļāvības principa neievērošana jau ir kļuvusi par šīs valsts konstantu iezīmi.

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

2 Responses to Par paļāvības principa ievērošanas nespēju uzņēmējdarbībā

  1. Ģirts says:

    Patiess vērojums. Pēdējā laikā nācies saskarties ar ārzemju pakalpojumu sniedzējiem un secinu, ka klientu serviss ir ļoti augstā līmenī. Vakar pat biju abonējis kļūdaini vienu pakalpojumu, kuru aiz pārskatišanās biju abonējis. Sazinājos ar pakalpojuma sniedzēju un dienas laikā jau tika dots rikojums atgriezt man samaksāto naudu. Bez kādiem jautājumiem, iesniegumiem. Dažbrīd reizēm ir nedaudz par daudz uzmanības no pakalpojuma sniedzēja, bet personīga attieksme uzrunā un skaidri zini, ka 500g servisa arī saņem un ne mazāk…

  2. Atpakaļ ziņojums: Tweets that mention Par paļāvības principa ievērošanas nespēju uzņēmējdarbībā « Turēt roku uz pasaules pulsa -- Topsy.com

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: