Kā atrast sponsoru savam projektam?

Sponsorēšana ir viens no integrētās mārketinga komunikācijas instrumentiem, kas palīdz no vienas puses uzņēmumam realizēt savus mārketinga mērķus, bet no otras, kādam piesaistīt nepieciešamos finanšu līdzekļus.

Lai patiešām būtu veiksmīgs sponsorēšanas projekts, gan iesaistīšanās pakāpei, gan saskaņai par notiekošo ir jābūt abpusējai, tāpēc uz šo procesu vēlos skatīties no abiem viedokļiem.

Nav svarīgi vai tas ir kāds mākslinieks, sporta komanda vai labdarības pasākums  – lai iegūtu finanšu līdzekļus, projekta idejas autoriem vairumā gadījumu būs jāklauvē pie daudzām durvīm, lai realizētu savu ideju.  Klauvēšana pie daudzām durvīm sanāk bieži vien tādēļ, ka projekta sagatavotāji pārāk pavirši ir izvēlējušies adresātus un  un nav piestrādājuši pie piedāvājuma satura. Ir skaidrs, ka laiks, kad piesolīt izkārt pasākumā sponsora logo vai uzdrukāt to uz mūzikas diska, jau sen ir garām. Ir nepieciešama daudz nopietnāka pieeja jautājumam, pievēršoties sekojošām būtiskām detaļām:

1.Mērķauditorija.

Lai domātu par iespējamo sponsoru, visupirms būtu jāpadomā par  projekta un sponsora kopīgo mērķauditoriju. Sponsora viens no galvenajiem uzdevumiem ir iegūt iespējas uzrunāt kādu konkrētu auditoriju, no kuras turpmāk gūt finansiālu labumu. Tas ir iemesls, kādēļ lielie zīmoli kļūst par lielu pasākumu, TV translāciju sponsoriem. Tas ir veids, kā kārtējo reizi atgādināt par sevi un saviem pakalpojumiem vai precēm. Ja nemaldos, tad pirms dažiem gadiem, LMT, esot par valsts hokeja izlases sponsoru, aktīvi reklamēja iespējas no pasaules čempionāta hokejā norises valsts zvanīt uz mājām lētāk. Šeit uzņēmums ieguva 2 lietas – atgādinājumu par sevi un “labdara” tēlu, jo ir samazinājis tarifus.

Labajos laikos arī gadījās absurdas situācijas ar lielo dūžu vēlmi būt epicentrā. Proti, vienas hokeja spēles translācijas laikā viena banka reklamējas kā izlases sponsors, bet cita kā translācijas sponsors.  Diez vai ierindas skatītājs ar alus kausu rokās spēj atšķirt, kas ir kas, un viņam, domāju, tai brīdi ir dziļi vienalga, kurš ko sponsorē.

2.Pasākuma  un sponsora emocionālā saderība

Ir jāapzinās, vai Jūsu pasākums sader ar sponsoru. Jo precīzāk būs izvēlēta saderība, jo lielāka varbūtība, ka naudas devējs saredz sev izdevīgu darījumu. Ir svarīgi, lai ne tikai idejiski būtu saderība, bet arī, lai zīmola emocionālais vēstījums “ietu kopā” ar pasākuma būtību vai sponsorējamo personu. Diez vai kāds veļas pulvera zīmols derētu par Madonnas koncerta vai TV šova sponsoru. Kā veiksmīgus šādus sadarbības piemērus uzskatu Lindu Leen & Rīgas šampanieti, Samsung Le Fleur & Dīvu nakti, Aldari & Dinamo Rīga.

3.Kāda iespējamā publicitāte varētu izrietēt no sadarbības

Būs projekti, kas paliks šaurā lokā un to rezonanse nenonāks medijos, taču uz to nevajadzētu paļauties. Vairākas reizes mediju uzmanības lokā ir nonākušas ziņas, ka valsts uzņēmumi sponsorē kādai šaurai mērķauditorijai domātus pasākumus, kas liecina par kādu politisku, vai citu personīgu interešu darījumu. Pēdējā laikā diezgan plaši tika apspriests Latvijas valsts mežu sponsorējums Uvim Slakterim, vai Nila Ušakova atbalstītais datorspēļu čempionāts. Abos gadījumos naudas devēji diemžēl ir ieguvuši negatīvu publicitāti, kas ētiskā sabiedrībā tiktu traktēts ar negatīvu zīmi.

Nepatikšanās var iedzīvoties arī privātie sponsori, kas, nenovērtējot risku, var iegūt negatīvu publicitāti. Manuprāt, ir jābūt ļoti uzmanīgam atbalstot, piemēram, tos sporta veidus, kuru sacensībās visbiežāk cieš cilvēki. Šeit es domāju  par motosportu un autosportu. Pirms sponsors liek parakstu zem sava vārda piešķiršanas sacensībām, ir jābūt 120% pārliecinātam, ka organizatoriem ir nopietna pieeja, pieredze šādu pasākumu rīkošanā, un, ka netiks taupīts uz drošības jautājumu rēķina.

4. Piedāvājums sponsoram

Ja patiešām liek lietā izdomu, tad piedāvājuma iespējas sponsoram ir gandrīz neierobežotas. Te būs 59 idejas, ko piedāvāt sponsoram http://www.cuttingedgepr.com/articles/sponsorship_many_benefits.asp .

5. Sponsorējuma aktivācija

Ar naudas iedošanu kādam sponsorēšanas projekts tikai sākas. Pašam sponsoram ir jāizmanto iespējas, kas ir pavērtas uz jaunu mērķauditoriju. Savā pieredzē, strādājot reklāmā, diemžēl ne vienu reizi vien saskāros ar situāciju, ka klients neparedz naudu  sponsorējuma aktivācijai, domājot, ka tā vairs nav nepieciešama. Taču tā ir visraksturīgākā kļūda, ka, no vienas puses ir samaksāta ieejas biļete ( sponsorējums), bet pats pasākums netiek baudīts. Protams, arī tas prasa līdzekļus. Šī summa varētu būt ap kādiem 30% no sponsorējuma vērtības un uz augšu. Viss atkarīgs, cik liels ir bijis pats sponsorējums. Kā piemēru ilustrācijai varu minēt Tele 2 un Prāta vētras sadarbību pēdējā diska un koncerttūres organizēšanā. Paralēli nemitīgām reklāmām Mežaparka lielajā estrādē bija Tele 2 telts, kurā notika dažādas atrakcijas, tādejādi lieku reizi atgādinot par Tele 2 un Zelta zivtiņas klātbūtni. Pie veiksmīgiem piemēriem var minēt arī Fructis un citu zīmolu atrakcijas Baltic Beach Party laikā Liepājā.

Vēl par sponsorēšanu dažas idejas un padomus var atrast šajās saitēs:

http://www.powersponsorshipdownloads.com/powersponsorship/LastGenerationSponsorship.pdf

http://www.powersponsorshipdownloads.com/powersponsorship/TopTenTipsForSponsorshipSeekers.pdf

http://hubpages.com/hub/Sample-Sponsorship-Proposal

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

3 Responses to Kā atrast sponsoru savam projektam?

  1. Līna says:

    Sveiki!

    Kas seko pēc detaliēta projekta izstrādāšanas? Proti, kā praktiski dabūt rokās potenciālos sponsorus? E-pastu veidā, sarunājot viziīti?

  2. Jo says:

    Apvārdojot un piedraudot ar izrēķināšanos 😀

  3. Mečeslavs says:

    Vienkāršākais aizdevums vai finansējums biznesa izaugsmei, sākot no EUR 30 000 kopā ar Cityfinances Vairāk http://www.cityfinances.lv

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: