Sociālo mēdiju lietotāju proporcionālais dalījums pēc iesaistīšanās līmeņa

Ne jau katrs, kam interesē sociālie mediji, veidos savu web lapu vai blogu. Iespējams,  pietiks ar aktīvu twitterošanu vai cita rakstītā komentēšanu. Iesaistīšanās pakāpe būs atkarīga arī no tā, vai tas ir indivīda darbs, kas jāveic komunikācijas jomā vai personīga nepieciešamība. Domāju, ka ikviens uzņēmums, ja vien nav noalgojis sociālā mārketinga ekspertu, sākumā taustīsies, lai saprastu, kā sistēma darbojas. Ievietojot rakstus, komentārus vēl mērķis nebūs sasniegts. Par tuvošanos mērķa sasniegšanai varēs runāt tad, kad būs noteikta tieši mērķauditorija, kā arī tas, kuros sociālos mēdijos tā uzturas, un tieši kāda veida attiecības uzņēmums vēlas izveidot ar šiem potenciālajiem klientiem. Forrester Research ir izveidojis tādu kā  sociālo mediju lietotāju iedalījumu. Iedalījums tiek veidots saskaņā ar sociālā medija lietošanas paradumiem un iesaistīšanās līmeņiem. Forrester Research uzskata, ka  tiem uzņēmumiem, zīmoliem, kas vēlas izmantot sociālās tehnoloģijas, būtu jāanlizē savi klienti saskaņā ar Social Techographics, un tikai tad jāplāno sava komunikācija ar šīm mērķauditorijām.

Pētnieki visus sociālo mediju lietotājus ir iedalījuši 6 kategorijās:

1) radītāji – tie, kas veido blogus, web lapas, kā arī strādā citādi aktīvi šajā jomā

2) kritizētāji – indivīdi, kas aktīvi komentē, liek reitingus un raksta pārskatus par webā notiekošo

3) apkopotāji – tie, kas lieto RSS vai web lapu Tags

4) aktīvie sociālo tīklu lietotāji

5)skatītāji un lasītāji – tie, kas lasa blogus, skatās video un klausās podkāstus, bet neizsaka viedokli

6) neaktīvie, kas vispār nav iesaistījušies

Forrester Research veica pētījumu par ASV sociālo mediju lietotāju profiliem divas reizes 2006. un 2010. gadā. Attēlos zemāk ir redzama proporcija, kas bija izveidojusies šajos gados:

2006. gada pētījums

2009. gada pētījums

Kā rāda rezultāti, vislielākās izmaiņas ir notikušas ir sadaļā neaktīvie, kur no 52% rādītājs ir nokrities uz 17% , sadaļā aktīvie sociālo tīklu lietotāji ir pieaugums par 40% un  sadaļā skatītāji – pieaugums ir 37%. Savukārt, aktīvajā daļā pie blogu un webu radītājiem kāpums ir  tikai par 11%.

Kā arī 2009. gada pētījumā parādās jauna iedaļa konvencionālisti – tie ir lietotāji, kas regulāri “atzīmējas” blogos un atgādina par savu klātbūtni, kā arī veic ieraktus Twitter.

Konsultāciju uzņēmuma Alimeter group speciālisti uzskata, ka, lai precīzi uzrunātu savu auditoriju webā, tā pat kā ārpus tā, ir būtiski noteikt klientu sociālo uzvedību.  Šim nolūkam šie speciālisti ir izstrādājusi Sociographics, kas pamatoti un strukturēti veic klientu iedalījumu saskaņā ar Engagement Pyramid.  Šis instruments parāda, kādā līmenī sociālo mediju patērēšanas piramīdā ikviens sociālo mediju lietotājs atrodas.

Kuratori – augstākais līmenis, kurā atrodas tie, kas uztur dažādas diskusiju lapas, piedalās wikipēdijas satura radīšanā utt. Tie ir cilvēki, kas strādā ar domu, kā uzlabot informāciju un  informatīvo vidi

Radītāji – tie, kas rada un publicē oriģinālu saturu, uzstājas ekspertu lomā, dalās domās, kā arī ir lēmuma pieņēmēji

Komentētāji – tie, kas aktīvi reaģē uz radītāju izveidoto saturu

Šērotāji – tie, kas ir aktīvi sociālos tīklos, ievieto bildes, video, kā arī tie ir zinoši “lietotāji”

Skatītāji – tie, kas meklē informāciju gan lēmumu pieņemšanas, gan izklaides vajadzībām


Twittra formātā tā izskatītos šādi:

Kuratori – #hashtag

Radītāji – Tweet

Komentētāji – Re-tweet (RT)

Šērotāji – @reply

Skatītāji – twītu lasītāji

Sīkāk par šo dalījumu un to, kā autori ir nonākuši pie šāda dalījuma var lasīt:

http://www.slideshare.net/charleneli/understand-your-customers-social-behaviors

Lai arī Latvijā sociālo mediju tirgus, manuprāt, tikai tuvojas ASV 2006. gada līmenim, domāju, ka diez vai būs nepieciešami vēl 3 gadi, lai sasniegtu ASV šī brīža līmeni, jo ir labi, ka mums nav vairs jāizgudro divritenis, jo tas jau ir radīts. Savā ziņā esam labākās pozīcijās, jo jau tagad varam izmantot teorijas un praksi, lai precīzāk veiktu sociālo mediju izmantošanu.

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

One Response to Sociālo mēdiju lietotāju proporcionālais dalījums pēc iesaistīšanās līmeņa

  1. Atpakaļ ziņojums: Pamatskola & vidusskola internetā. Pārdomas par Twitter lietojumu. « Turēt roku uz pasaules pulsa

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: