Kā mēstuli pārveidot par reklāmu, kas pārdod?

Komunikācijas instrumentu kopums, ar ko uzrunājam savus esošos un potenciālos klientus  pēdējo gadu laikā mainās aptuveni 1x 3-4 gados. Bija laiks, kad modē bija sūtīt tiešā pasta vēstules. Īpaši spilgti atceros, ka to aktīvi piekopa auto tirgotāji. Nezinu, kā viņi bija dabūjuši manu adresi, jo nekad šajā salonā kāju nebiju spērusi, taču piedāvājumus saņēmu regulāri. Vēl mani sajūsmināja vēstules, kas pienāca uz uzņēmumu, adresētas valdes priekšsēdētājam,  piedāvājot komerctransportu. Laikam atraktīvie auto uzņēmuma mārketinga darbinieki bija pašķirstījuši Lursoft datubāzi, un izveidojuši “ietekmīgo cilvēku sarakstu” cerībā, ka ir trāpījuši galvenais mērķauditorijai – lēmuma pieņēmējiem.

Kad mārketinga aprindās izveidojās viedoklis, ka vēstuļu sūtīšana ir dārga un laikietilpīga, sākās elektronisko vēstuļu bums. Kam, savukārt, sekoja Valsts datu inspekcijas aktivitātes norādot, ka nemaz tā pa labi, un pa kreisi reklāmas vēstules sūtīt nevar. Kārtīgie uzņēmumi, kam rūp reputācija domā par šo jautājumu, un lūdz savus klientus aizpildīt anketas, ka viņi piekrīt info saņemšanai savā e – pastā vai mobilajā tālrunī, bet pārējie, kam šī lieta šķiet mazsvarīga, turpina sūtīt mēstules.

Lūk, vienu šādu mēstuli, ko saņēmu pirms kāda laika, es gribētu šodien izanalizēt.

Pievienotais pielikums

arena Riga1

1. Tā ir mēstule, jo šādam sūtītājam savu e – pasta adresi neesmu devusi.

2. Subjekts “Vakariņas Arēnā Rīga” – neko neizsakošs subjekts. Es pat teikšu maldinošs. Izlasot šo subjektu, manā prātā nosēžas doma, ka Arēnā Rīgā var paēst vakariņas. Bet tā nav taisnība – tas ir īpašs pasākums pirms koncerta Rammstein ( kā vēsta jaunākā tāda pati vēstule, arī pirms Kirkorova koncerta). Izmantojot šo noseivoto info savā prātā un aizejot “vakariņās” kādā citā dienā, mani gaidītu vilšanās.

Ko darīt? Subjektā būtu  jāraksta kodolīga informācija par e pasta saturu, kas mudinātu  saņēmēju šo e – pastu atvērt un izlasīt. Vislabāk, ja tā ir reklāma, būtu norādīt ieguvumus, ko sniedz reklamētais pakalpojums vai prece. E – pasta subject daļa ir kā ziņu virsraksts, kuram jābūt gana saistošam, lai lasītājs turpinātu lasīt.

3. Vēstules sūtītājs. Šajā gadījumā vēstule ir saņemta no Arena Rīga, bet pati epasta adrese ir  catering@areanariga.lv. Cik atceros, tad šajā vietā agrāk saimniekoja Rīgas banketu serviss, par kura maksātnespējas lietu pirms kāda laika lasīju Dienas Biznesā. Savukārt, atverot pielikumu, restorāna nosaukums, kas piedāvā baudīt maltīti, saucas Hedonia Starlight Cafe. Vai tas ir tās Hedonijas atzars, kas kādreiz bija Dzirnavu ielā? Esmu samulsusi.

Ko darīt?  Sūtītāja adresei vajadzētu būt gana personiskai un atšifrējamai, lai saņēmējam nerastos  liekas šaubas vai apjukums. Var izmantot arī dubulto atpazīšanu, e – pasta adresē, ierakstot gan sūtīja vārdu, gan uzņēmumu, ko tas pārstāv. Piemēram Kārlis Kalniņs ( SIA TTTTT).

4. Ziņojums. Ne vien gramatiski nepareizs, bet arī neuzrunājošs. Kāpēc man būtu jāēd vakariņas Arena Rīga? Ko īpašu Jūs variet man piedāvāt? Ar ko Jūsu piedāvātās vakariņas atšķirtos no picas šķēles nopirktas tur pat Arena Rīga gaitenī?  Pagaidām ziņojums mani neaicina piepūlēties un atvērt piedāvājumu. Taču, pasteidzoties jau notikumiem priekšā, pielikumā ietvertais piedāvājums par Ls35 diviem, nekādi neiet kopā ar e – pasta tekstu.

Un visbeidzot – e – pastam nav paraksta. Tas ne vien ir bezpersoniski, bet arī nepieklājīgi.

Ko darīt? Ziņojumam īsumā būtu jāietever informācija par ieguvumiem, ko piedāvā reklamētājs. Tekstam ir jābūt gana pārdomātam un trāpīgam, lai es vēlētos ne vien to izlasīt līdz galam, bet man būtu motivācija atvērt arī pielikumu. Manuprāt, būtu jānorāda ne vien fantastiski gardais pavāra īpašais piedāvājums, bet arī papildus labumi, ko ietver vakariņas attiecīgajā restorānā ( šajā gadījumā bezmaksas garderobe).

5. Pielikums. Lai arī cik skaisti izstrādāts būs pielikums, saņēmējam, bailēs no vīrusiem, kurus tas varētu saņemt no sev nezināmā adresāta, jo nebija taču pierakstījies uz šādiem jaunumiem, visdrīzākais neļaus to atvērt. Kā arī otrs faktors – cilvēka slinkums. Šajā gadījumā vēl jo vairāk, jo e – pasta teksts nekādi nemudināja veikt kādas tālākas darbības.

Ko darīt? Visupirms, ja šāds pielikums ir radīts, tad būtu labi, ja tā veidotāji iekļautu fotogrāfijas ar piedāvātajiem ēdieniem, vai arī, ja tas nav iespējams, tad vismaz piedāvājuma fotogrāfijā būtu  attēlots kaut kas apetelīgs, ēstgribu rosinošs, nevis Arena Rīga griestu fotogrāfija.

Taču vislabāk ir neviedot pielikumu vispār, bet skaista dizaina e – pastu. Šo sistēmu jau piekopj daudzi nopietni uzņēmumi, kas veic regulāru klientu informēšanu par saviem jaunumiem. Šeit būs daži piemēri:

no Trip Advisor

no Yoox

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: