Latvijas šovu spožums un posts. Sponsorēšanas pīļu dīķis.

Šovi tās ir emocijas tā pat kā sportā par gūtu uzvaru vai piedzīvotu zaudējumu. Tajā brīdī, kad izcīnīta medaļa un Siguldā tiek pacelti karogi, neviens nedomā par to virtuvi, kurā šī uzvara top.

Tieši tāpat notiek šovā. Šobrīd  ar nelielu laika intervālu dažādās valstīs ir sācies šovs “Dejo ar zvaigzni”. Pati ik svētdienu skatos pārraidi, pārdzīvoju par saviem favorītiem  Rolandu Meržejevski, Gati Sevelu  un domāju, kāds mums te ir pīļu dīķis. Sākot ar lētām un prastām dekorācijām, trim mūziķiem, šķidrām skatītāju rindām, nemitīgi mainīgiem sponsoru logo Janas Duļevskas backgroundā. Un kur nu vēl vienkārši smieklīgā galvenā balva no “Sms Credit” 7000 EUR apmērā. Ir skaidrs, kāpēc gandrīz nevienā šovā balva netiek formulēta latos. EUR izskatās vairāk:) Bet ne jau stāsts ir par naudu, ko galā pēc nodokļu nomaksas saņems katrs no uzvarētājiem. Stāsts ir par to, kādu latiņu sponsoriem uzliek TV3 šova veidotāji. Es nepiekritīšu domai, ka ir krīze un vajag  ņemt, ko vien var. Arī labos laikos vēl pāris gadus atpakaļ, ja nemaldos, tad tā bija Muzikālā banka, kas arī pasniedz smieklīgas sponsoru balvas. Un šādā gadījumā man ir kauns, gan par pasākuma organizatoriem, gan pašu uzņēmumu, kas lepni kāpj uz skatuves, pasniedzot maisiņus. Vispār jau mums šovos ir tāda maisiņu kultūra. No vienas puses, lai sarīkotu šādu pasākumu, ir vajadzīgi līdzekļi, kas tiek iegūti no sponsoru naudām, bet no otras ir paši sponsorētāji, kas vēlas tapt pamanīti. Man ir žēl dažkārt tās “zvaigznes”, kas stāv ar maisiņiem  – pilniem ar vidēja līmeņa kosmētiku vai ko tamlīdzīgu. Viss nepārprotamākā sejas izteiksme šādos gadījumos ir Raimondam Paulam.

Taču šai medaļai ir arī otra puse. Kamēr mūsu šovi ir kā lēta sponsoru izrādīšanās ( kas naudas izteiksmē nemaz tik lēta nav), tā ir iespēja izcelt sevi un savus pakalpojumus. Tikai mani nomāc doma, vai tas vienkāršais cilvēks, kas neredz visur mārketinga trikus, uztver šo reklāmu. Interesanti būtu uztaisīt aptauju, cik skatītāji ir pamanījuši, ka Janai Duļevskai ir mugurā Keren Millen kleita, kāds cits veikals, savukārt, ir iedevis mēbelītes, bet cits spilventiņus. Tāda nabadzīga kapeiku kasīšana. Bet, ko, lai dara  – tā ir realitāte.

Un tad tajā visā virtuvē ienāk žurija, kas kā jau pieņemts pie latviešiem, reti, kad teiks, ko labu. Tieši otrādi, paņirgāsies par tiem, kas vai nu ir nolēmuši iemācīties dejot, vai kādu laiku pagozēties mediju uzmanības lokā. Mani patiešām sajūsmināja publikācijas, kas vēstīja, ka sponsori ir gatavi atteikties no sponsorējuma, ja turpināsies ņirgāšanās par dalībniekiem. Wow! Pēkšņi kāds ētikas uzplaisnījums. Bravo! Parasti mēs par šādām lietām aizmirstam. Ja mūsu valstī kaut ko patiešām nozīmētu reputācija, šaubos, vai TV3 izvēlētos par galveno sponsoru uzņēmumu, kas nāk no pēdējā laikā ik ļoti gānītas sfēras kā beznosacījumu naudas aizdošana. Bet par to, šķiet, neviens nedomā.

Un tā tas pīļu dīļis rullē: vieni mācās dejot, medijiem ir ar ko aizpildīt savas publikācijas, sponsoru logo gozējas TV gaismās, bet televīzija gūst ienākumus no skatītāju zvaniem. Vilks ir paēdis, un visas kazas dzīvas.

Taču, ja izkāpjam ārpus Latvijas robežām, varam paskatīties, kā tas notiek citās valstīs. Kādas ir dekorācijas, orķestris…. un tā vēl varētu turpināt šo uzskaitījumu. Piemēram, Itālija ir uzaicinājusi savā šovā piedalīties Hamelionu rotaļu galvenos varoņus Ridžu ( Ronn Moss) un Brūku ( Kelly Lang). Kā viņiem veicās, un kāda ir atmosfēra, var apskatīties šos divus fragmentus no Itālijas šova.

Redzot šo, man neviļas rodas jautājums, vai tiešām mēs esam gatavi samierināties ar tām sēnalām, ko mums piedāvā vietējās televīzijas?

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

6 Responses to Latvijas šovu spožums un posts. Sponsorēšanas pīļu dīķis.

  1. Mika says:

    Cik nu nauda tam apakšā ir, tāds nu tas šovs arī sanāk. Latvijas reklāmas tirgus ir smieklīgi mazs, jo pati valstiņa ir maziņa. Līdz ar to atdeve no šova arī ir smieklīga maza. Kāda jēga tērēt vairāk naudu? Lai tikai būtu skaistāk? 🙂
    Itālijā ir 30x vairāk iedzīvotāju. Reklāmas tirgus arī ir vismaz 30x reizes lielāks. Tā kā šovam var tērēt 30x vairāk naudiņas. Vienkārša matemātika.

    • ilzeberzina says:

      Pilnīgi piekrītu, ka tirgus ir mazs, taču šogad balva ir sarukusi, salīdzinot pret iepriekšējiem gadiem. Es ar piekrītu, ka LV nav IT, taču, vai tāpēc mums ir jāsamierinās ar sēnalām? Nepiekrītu, ka tikai dēļ mazāk tirgus nevar balvai vai citām izmaksām pielikt dažus tūkstošus ls.

  2. experts says:

    Ilze. Ko Tu piedaavaa? Neskatiities shos shovus? Neradiit tos? Nesaprotu..
    Shkiet bikin sitaas cauri tas latvieshu “viss ir slikti”, ne?

  3. ilzeberzina says:

    Es savā rakstā gribēju pateikt, ka man ir žēl, ka sponsorēšanas slieksnis ir tik zems un šovu un pasākumu rīkotāji šo “iekļūšanas” latiņu neliek augstāk. Man patiešām žēl ir klausīties Mironova izteikumus, ka tie 7K EUR būs pamatīgi jāatstrādā. Kā arī es gribētu redzēt lielāku izdomu, veidojot sižetus par sponsoriem, lai katru gadu nav viena un tā pati burbuļvanna, halāts un masāžas galds. Es šeit runāju par kvalitāti, idejām un radošumu.
    Jāskatās ir un ir jājūt līdzi tiem, kas patiešām cenšas, jo dejotājiem nav viegli.

  4. Zinu says:

    Vai balvas lielumam kāds sakars ar šova kvalitāti? Vai dejotāji dejotu labāk, ja balva būtu LVL20 000? Ļoti apšaubu. Ar naudu patiešām varētu uzlabot šova kvalitāti, bet tā būtu jānovirza producēšanai nevis uzvarētāju balvai. Starp citu, Ilzīt, ja to nezināji, tad balvas devēja pozīcija parasti maksā 2-3x lvairāk, nekā tā summa, ko saņem uzvarētājs. Piemēram – sponsors televīzijai maksā LVL20 000, bet balvā tiek novirzīti LVL 10 000.

    Visbeidzot – vai tiešām uzskati, ka iespēja 8 nedēļas bez maksas apgūt dejas labu pedagogu vadībā, valkāt skaistas drēbes, pašiem nemaksājot ne kapeikas, vairot savu popularitāti TV kameru priekšā (tiem kas piekrituši piedalīties, tas acīmredzot ir savarīgi) nav galvenā balva? Tā naudas summa ir simboliska un ne tuvu tik vērtīga. Ja cilvēks tādā šovā piedalās tikai naudas dēļ…

    • ilzeberzina says:

      Paldies par viedokli.
      Jā, zinu, ka 7K ir tikai aizberga redzamā daļa. Šeit ir runa par līgumu, ko sponsors paraksta. Sponsors ir Kings, jo šodien tādi apkārt nemētājas, kas ir gatavi izšaut palielas summas, un, kas kaut kā “iet kopā” ar šova ideju. Veļas pulveri jau neņemsi par sponsoru:).
      Mēs zinām, ka TV uz to visu pelna. Ne jau no tās sponsoru naudas, bet gan no reklāmas dzīvo TV. Ja nebūtu šo slavas kāro, nebūtu arī šova. Tas ir kopējs Business. Un man nešķiet, ka TV šajā gadījumā iegulda adekvāti.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: