Tava biznesa vērtības, kas atšķir tevi no konkurenta

Manuprāt, ir daži brīži, kad uzņēmuma vadītājs domā par sava uzņēmuma vērtībām – to uzsākot un brīdī, kad iestājas atelpa vai viss sāk iet greizi. Brīžos, kad viss mutuļo, nav nedz vēlmes, nedz iespēju piestāt un padomāt. Nav arī tādas vajadzības, jo bizness taču rullē! Reti kad kāds vadītājs uzskata par lietderīgu laika tērēšanu produktīvām pārdomām vērtību virzienā.

Kas ir vērtības? Vērtības ir ticība, misija vai filosofija, kas ir nozīmīga uzņēmumam. Vērtību definējumā uzņēmums iekļauj pamatvērtības, kas tālāk atspoguļosies mērķos, uzdevumos darbībās. Vērtību definējumā ir iespējams iekļaut galveno biznesa ideju, ar ko mans uzņēmums atšķirsies no pārējiem. Es nepiekrītu uzskatam, ka viss šis bla, bla, bla ir nekam nevajadzīga laika šķiešana. Domājot par galvenajiem uzstādījumiem, reizumis rodas sapratne, kas uzņēmumā tiek darīts nepareizi. Iespējams, ka jau pašos pamatos vadītājs nav definējis, ar ko es atšķiršos no sava tuvākā konkurenta. Vērtības var būt dažādas, sākot ar peļņu, ko investēt attīstībā līdz būt par ciema labāko darba devēju.

Iedomāsimies situāciju ar nelielu pilsētu, kurā uz galvenās ielas ir divas savstarpēji konkurējošas kafejnīcas. Kādas varētu izskatīties  atšķirības šajos uzņēmumos?

Kafejnīca X ( kafejnīcas Istaba formāts) Kafejnīca Y ( coffie shop formāts)
Pieder vietējam uzņēmējam Pieder kafejnīcu ķēdei
Lokāli risinājumi Standartizēti risinājumi visā valstī
Vērtība ir komunikācija ar klientu Vērtība ir apmierinātu apkalpoto klientu skaits
Darbā tiek pieņemti uzņēmēja ģimenes locekļi, viņu draugi, paziņas –  vietējie iedzīvotāji ar plašu paziņu loku. Vērtība ir ģimenes zīmola saglabāšana. Darbā tiek pieņemti uzņēmuma politikai atbilstoši darbinieki. Vērtība ir vienāda servisa līmeņa uzturēšana visur.
Vērtība ir izpildīts pasūtījums (mēs varam visu, bet tas Jums maksās) Vērtība – nodrošinām augstu kvalitāti, neatkāpjoties no standartiem

Viena no būtiskām  domām par uzņēmuma vērtībām un to klātbūtni, ir domu virziens – kas notiks, kad mans bizness būs slēgts? Kam es būšu bijusi vērtība un kāpēc? Vai tie būs darbinieki, kuriem būs grūti atrast darbu, jo šajā uzņēmumā bija labi apstākļi, vai arī klienti, un kuriem tieši no viņiem rastos sarežģījumi. Šāds domu virziens palīdzētu saprast, kuras sadaļas uzņēmuma vērtībās ir attīstītas, un kuras ir atstātas novārtā.

Ņemot jaunus izaicinājumus, reizēm der pāršķirstīt vai vismaz atsaukt atmiņā uzņēmuma vērtību sarakstu. Neraugoties uz to, vai izaicinājums ir ar plusa un mīnusa zīmi, der padomāt par sekām, kādas ir gaidāmas. Lai gan šobrīd Latvijas tirgū nav dzirdams pozitīvisms sarunās par bankām, tomēr dažas no tām izskan vairāk ar negatīvismu kā neitralitāti. Spilgts piemērs ir Swedbank. Lai arī kādus līdzekļus tā ieguldīja korporatīvā tēla veidošanā un pirms pāris gadiem bija pozitīvā banka un ļoti iekārota darbavieta, tad atlika izskanēt dažiem negatīviem gadījumiem par bankas nekorektām rīcībām, kā mūsdienu augļotājs ir iekļuvis reputāciju melnajā sarakstā. Un te ir stāsts par to, vai tā ir bijusi atsevišķu darbinieku interpretācija par uzņēmuma politiku, vai tā ir jaunā bankas vērtību izpratne/vērtību maiņa. Ar šo piemēru es gribētu akcentēt domu par kārdinājumiem atkāpties no savām vērtībām kādu apstākļu iespaidā īslaicīga labuma gūšanai. Te atkal ir dilemma, kurai nav viegla atrisinājuma. Taču palīdz domāšana plašāk un ārpus šis dienas sajūtām.

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: