Krīzes laika rebrandings

Rebrandings ir viens no mārketinga instrumentiem, kas palīdz uzņēmumam risināt savas iekšējās un ārējās problēmas jeb izaicinājumus. Tā noteikti nav šī procesa oficiālā definīcija, taču mana izpratne gan. Mārketinga teorētiķiem var piekrist, ka tikai, nomainot krāsas un logo dizainu, uzņēmumā nekas neizmainīsies. Taču tas ir signāls klientam, ka kaut kādas pārmaiņas uzņēmumā notiek. Klientu piemānīt nevar, var radīt īslaicīgu apmānu. Tas, vai pārmaiņas ir patiesas, rādīs laiks. Parasti esmu sastapusies ar trīs veidu rebrendingiem:

1)      Mēs slikti izskatāmies, iztērēsim nedaudz naudas,  nomainot krāsas un izskatu, un viss būs OK – varēsim rullēt tālāk;

2)      Uzņēmumā patiešām tiek mainīta mārketinga un komunikācijas politika, jo ir radusies dabiska vajadzība, jo vecā sistēma vairs nenes vajadzīgos augļus;

3)      Viens uzņēmums ir nopircis citu, vai arī ir notikusi apvienošanās, kas nes sev līdzi vizuālās komunikācijas izmaiņas.

Taču vēl ir viena iespēja  – visai neizmantota iespēja, kas varētu būt raksturīga mūsdienu ķibelēm. Un tas ir krīzes rebrandings. To es dēvētu par ārējo apstākļu spiestu zīmola jaunu definējumu. Tai brīdī, kad uzņēmums ir atzinis savu nespēju strādāt pēc ierastās shēmas, talkā varētu nākt zīmola paplašinājums/samazinājums/sašaurinājums utt. Kā tas izpaustos? Piemēram, uzņēmums ir ilgus gadus veidojis savu tēlu, sniedzot augstas kvalitātes pakalpojumus, kas arī ir attiecīgi maksājuši. Taču šodien – ir skaidrs, ka,  klientu plūsmai un ienākumiem samazinoties,  augsto līmeni vairs noturēt nav iespējams. Lai neradītu klientos mieles sajūtu, ka, redz, pakalpojums ir saņemams ar atlaidi (un tas taču ir normāli), bet diemžēl nav gaidītā rezultāta, uzņēmums,  saglabājot pamata komunikāciju, uzņēmuma krāsas un logo, bet izmainot nedaudz nosaukumu, sniedz skaidru ziņu, ka te var saņemt to pašu kvalitāti, tikai vienkāršākā iepakojumā. Dzīvē tas varētu izskatīties tā, ka, piemēram, frizētava vairs nelieto tik dārgus matu kopšanas līdzekļus, nepiedāvā smalku aromātisku kafiju un lūdz norēķināties tikai skaidrā naudā.  No vienas puses klients zinās, ka izmanto tā paša uzņēmuma pakalpojumu ko iepriekš, tikai komforta līmenis ir nedaudz samazinājies, attiecīgi samazinoties cenai par pakalpojumu. Kā to nosaukt, tas jau ir kreatīvo domātāju uzdevums.

Šai krīzes pārvarēšanas shēmai ir viens pluss, tā kā krīzes nav mūžīgas, tad, pienākot labākiem laikiem, ir iespējas atkal atgriezties pie vecā nosaukuma un servisa līmeņa sniedzot klientiem skaidru pakalpojuma līmeņa definējumu.

Krīzes rebrendinga pielietojums dzīvē nav vienkāršs uzņēmuma vadītāja lēmums. It sevišķi Latvijā, jo mūsu valstij ir raksturīga klientu maldināšana savtīgos nolūkos. Šo metodi liek lietā vairums Latvijas ražojošie uzņēmi, kas pēc noteikumu atcelšanas, maldina klientus, samazinot preces svaru, bet turpinot lietot to pašu iepakojumu. Tikai atverot margarīna vai krējuma paku, var redzēt, ka tā ir pilna tikai par kādām 2/3 no iespējamā preces daudzuma. Tieši tāpat pirms kāda laika nāca aizliegums par krējumu saukt zemāka tauku satura izstrādājumu, kā tam vajadzētu būt. No vienas puses tas ir uzņēmuma mēģinājums izdzīvot krīzi saskaņā ar savu izpratni, taču gudrākie un acīgākie klienti šādu maldināšanu var ņemt ļaunā. Bet –  diemžēl tā ir mūsu valsts biznesa sastāvdaļa.

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

One Response to Krīzes laika rebrandings

  1. boold says:

    Ja pareizi saprotu, tad labs piemērs ir “Valmieras piens” AS ekonomiskā līnija “Gotiņa”, kas, manuprāt, ir lielisks krīzes piedāvājums. Kvalitāte praktiski ir tāda pati, tikai iepakojums vienkāršāks un cenas atšķirība par saviem 0.25 – 0.30 Ls.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: