Kam šodien vajadzīga reklāma televīzijā?

Pagājušajā nedēļā “TNS Latvia” paziņoja skaitļus un datus par reklāmas tirgu 2009. gadā. Kopējais reklāmas apjoma kritums ir 46% attiecībā pret 2008. gadu. Top 3  reklāmas krituma ziņā ir avīzes ( 57%), žurnāli (63%) un televīzija (40%). Ar pirmajiem diviem ir skaidrs – papīra formāts vairs nav cieņā, dzīve kūsā interneta medijos ( tur kritums 32%). Reklāmdevēji ir sapratuši, ka lielie glancēto žurnālu un avīžu izdevumi reklāmai, vairs nav pa spēkam. Bet kas ir noticis ar TV? Cītīgi pievēršot uzmanību reklāmām zilajos ekrānos, var pamanīt izteiktas pēdējā laika reklāmdevēju produktu grupas – telekomunikācijas, zāles, mazgāšanas līdzekļi un banku produkti. Televīzijā ir manāmas tās industrijas, kurās notiek sīva cīņa par tirgus pārdali. Proti,

1) telekomunikāciju operatori ir pieteikuši teju  karu viens otram, cenšoties pārdalīt mobilo sakaru tirgu;

2) zāļu ražotāji pārdala jau tā plānos pacientu maciņus, liekot tiem izvēlēties starp kuņģa vai profilaktisku prostatas dziedēšanu;

3) tīrīšanas līdzekļu ražotāji atgādina par sevi un mikrobiem ikviena mājās;

4) lielveikali cīnās par to, kurā  pircējs veiks savu “lielo” iknedēļas pirkumu;

5) bankas ( tiesa tikai dažas) atgādina par saviem pensiju fondiem vai algas kartēm;

6) digitalizētāji jauc patērētājiem prātus ar saviem dažādajiem piedāvājumiem.

Kopā paraugoties, TV reklāmas nedod nekādu jaunu informāciju, kas būtu nepieciešama patērētājam. Tieši otrādi, skatītājs kļūst par tirgus pārdales liecinieku,  gribot vai negribot sekojot notikumu gaitai.

Tai pat laikā, brīvdienu rītos ir jocīgie Latvijas televīzijas raidījumi, kuros tiek stāstīts par visiem, kas vien par simbolisku samaksu ir gatavs sevi cildināt. Vai tā ir pašvaldība, vai ceļmalas krogs – viss ir gana labs, ka tikai maksā naudu. Un te rodas jautājums – kas ir efektīvāk, uzzināt par kādu labu darbu, ko paveikusi pašvaldība, vai kārtējo reizi pārliecināties, ka,  mazgājot traukus trauku mašīnā, var ietaupīt līdz pat 100ls gadā.

Televīzijas spēku nevar noliegt. Raidījumi, kas piesaista simtiem tūkstošu auditoriju nekam nezināmus cilvēkus ir izveidojuši par “zvaigznēm”, kuru tālākais uzdevums ir spīdēt pašiem. Šāda veida uzmanības apliecinājumi visraksturīgākie ir dažādu šovu dalībniekiem, uz kuriem koncentrējas liels skatītāju daudzums īsā laika posmā. Šāda veida reklāma, protams, nenāk par sliktu tieši šiem cilvēkiem, lai savas atpazīstamības laurus varētu plūkt tālāk savos privātos biznesos, turpinot gozēties mēdiju uzmanības lokā ( Iveta Feldmane, Laura Kosīte, Viola Abramova – Mailīte, vairums dziedošo koru un ģimeņu, Mārtiņš Sirmais).

Reklāmu TV var ietērpt dažādi – sponsori var likt seriāla varoņiem cītīgi ēst virtuvē kāda noteikta zīmola jogortu vai seriāla rullītī vienam n0 galveniem varoņiem ielikt rokās maisiņu ar veikala nosaukumu, kā arī galveno varoni “aizsūtīt” darbā uz seriāla sponsora uzņēmumu, lai  tas gozētos zilajos ekrānos. Visi šie ir instrumenti kas liek zīmoliem nosēsties patērētāja zemapziņā visai primitīvā veidā.

Taču ir arī rafinētāki veidi, kā pasniegt klientam informāciju skaisti iepakotā veidā. Šīs iepakojums, manuprāt, ir veiksmes atslēga naudas ieguldījumam, ko veic uzņēmums. Šis ieguldījums ir mārketinga vai sabiedrisko attiecību darbinieka paveiktais, lai pareizi sniegtu informāciju par uzņēmumu. Ne katram, piemēram ir iespējas ielūkoties kāda ražošanas procesa vai citās ne tik zināmās industrijas aizkulisēs. Un ja, informācija būs pareizi komplektēta attiecīgai mērķauditorijai, tos varēs uzskatīt par veiksmīgu ieguldījumu TV reklāmā.

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: