McKinsey trīs izaugsmes horizontu stratēģija

McKinsey matricu ir mācījies jebkurš uzņēmējdarbības vai mārketinga students. Šī slavenā shēma, bez kuras neiztiek gandrīz neviens attiecīgās tēmas bakalaura un maģistra darbs, tika radīta pagājušajā gadsimtā. Taču šodien McKinsey vārdu nes  liels uzņēmums, kas darbojas gan pētniecībā, gan analīzē, gan konsultācijās. Kā arī top jaunākās teorijas un pasaules ekonomikas tendenču  analīze.

Manu interesi piesaistīja pavisam nesen – pagājušā gada decembrī – klajā nākusī McKinsey trīs izaugsmes horizontu stratēģija. Šīs stratēģijas pamatā ir mēģinājums atbildēt uz jautājumu, ko darīt uzņēmumam, kad tas jau ir sasniedzis savu pilnbrieda (maturity) fāzi. Šīs idejas autors  Steve Coley to oficiāli  ir nosaucis par „Izaugsmes alķīmiju”.

Kā zināms, produkta dzīves ciklam ir – ieiešana tirgū, izaugsme, pilnbrieds un noriets. Neviena no šīm dzīvescikla fāzēm nav vienkārša, taču, manuprāt, vislielākais jautājums rodas, ko darīt  tad, kad produkts atrodas pilnbriedā, kad tirgus jau ir iekarots un grandiozu iespēju tieši šim produktam vairs nav. Tas, cik gara ir pilnbrieda fāze, ir atkarīgs tikai no uzņēmuma spējas arī turpmāk uzturēt interesi par attiecīgo produktu. Vai mēs šodien kaut ko zinātu par Walt Disney mikipelēm, ja tās būtu palikušas tikai multiplikācijas filmu līmenī? Droši vien nē, ja nebūtu radīti visi tie blakus produkti, kas palīdz uzturēt tēlu un pielāgot to atbilstoši mūsdienām. Disnejlenda Orlando un Parīzē, grāmatas, žurnāli ir aizberga redzamākās daļas. Taču arī šodien Disneja kompānija domā par jaunu pieeju saviem varoņiem, lai tie neizzustu no tirgus, jo konkurenti nesnauž.   Šodien Disney strādā pie zīmola pārveidošanas, un, kā pirmā jaunā parādīšanās pēc re-brandinga būs Nintendo Wii videospēle Epic Mickey, kurā tiks mainīts ierastais varoņa raksturs.

„Izaugsmes alķīmijas” teorijas pamatā ir doma par uzņēmuma darbības uzlabošanu, lai maksimāli saglabātu uzņēmuma vērtību jebkurā uzņēmuma vai tā produkta dzīvescikla fāzē. Autors piedāvā domu, ka uzņēmumam būtu jādomā un jādarbojas tādos kā trīs horizontos –

  1. Pašreizējā biznesa uzturēšana, aizsardzība un paplašināšana
  2. Kāds jauns – jau procesā esošs bizness/produkts
  3. Idejas, attīstība, nākotnes perspektīvu izstrāde

Šī teorija autoram ir radusies pētot daudzus uzņēmumus, jo pats grūtākais, ar ko parasti uzņēmumi netiek galā, ir spēja veikt šos visus procesus sabalansēti un vienlaicīgi. Prakse rāda, ka 99% uzņēmuma vadītāji koncentrējas uz vienu no horizontiem, pārējos atstājot novārtā. Idejas autori uzskata, ka 2. un 3. horizonts prasa ļoti daudz uzmanības un iesaistīšanās no augstākās uzņēmuma vadības. Mērķis, kas būtu jāsasniedz, lai 3. horizonta darbības rezultāti pēc iespējas ātrāk nonāktu 2. horizontā un sāktu nest peļņu.

Sīkāku un grafiskāku idejas izklāstu variet redzēt un noklausīties šeit:

Enduring_Ideas_The_three_horizons_of_growth_2485%3fpagenum%3d1%23interactive&pgn=frameworks_three_horizons

Advertisements

Par ilzeberzina
Mārketings & Komunikācija & Uzņēmuma vadība

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: